MONTAJ HIJRA



The Quran verse explains to us in a scientific viewpoint about the system of the universe, whereby all move on their respective orbit sand tracks. All the planets, moons and stars will not collide with one another as long as Allah wills it as such these movements are those of Sunnatullah or the movement of the norms. The earth circles around the sun for a year in one direction, the moon circles around the earth for a month on one direction and all the planets in the universe circle the sun in one direction known as the Tawaf Movement (Anticlockwise).

The idea of an earth movement clockwise clock and watches strikes when our founder question his class teacher when he was in primary 3 way back in 1974. His gazillion golden question to his teacher was, why does the clock rotates from left to right and not vice-versa. When the answer that he got was conservatively. So the guest to nd clockwise begins. While studying in California, USA, he discover s that mother nature’s and its inhabitants move from right to left which is known as anticlockwise. The earth rotates on its own axis from right to left and so does the moon and the planets circulating the sun, so does the Milky Way. Undoubtedly all plants when they grow, they will rotates from right to left. Even the hurricane gets its strenght by rotating from right to left. Furthermore, among athletics even starts and nish from right to left. Running on the track and eld, throwing shot put and discus, top spin, bicycle races etc. Even when you look out the running water in the sink, it rotates from right to left. As the audience grows day by day, Hijra founder realise that the time clockwise of today’s clock and watches should be rotating from right to left. Through the existing clockwise was imitating the ancient sundial shadow rotation but today clock and watches does not apply sundial shadow shadow movement on its creation. Furthermore, the ancient sundial clock way more of a kind of worshipping dal then goddess and today’s watch and clock does not has any relationship with worshipping, its purely a time machine that moves accordingly to nature’s form. The Sun even moves from east to west or right to left. Based on these evidences and ndings, the rst earth movement clock and watch was made in 2001. Though this is not the world rst anti clock wise watches made because some watch maker has in the port make such a watches and clock. However, those anti clock wise watches when it was made the intention is more of fashion and uniqueness. On the countrary Hijra movement clock and watch when it was introduced in 2009 was to the fact that Hijra believes the true clockwise is from right to left which is the earth movement and therefore Hijra embarked into a mission to see that the whole world adapt the true clockwise of earth movement which is from right to left. To see that the whole world change the present clock to the true clockwise movement relating with the formation of Hijra Timepiece (M) Sdn Bhd on 11th September 2013. With the above above storyline, Hijra believe that we are the rst clock and watches company in the world that want to change the world clock and watches movement to the true clockwise movement that is the earth movement or that was called ‘Tawaf Movement’.

Thursday 3 November 2016

Duit masa kini BUKAN wang. Duit seharusnya:

(1) memiliki nilai tersendiri seperti emas, perak, kurma, gandum, barli, garam dan lain-lain barangan komoditi yang memiliki nilai,

(2) nilainya tidak berubah berdasarkan masa, sebagai contoh, nilai 1 gram emas tetap sama daripada zaman dahulu sehingga sekarang sebab 1 gram emas dahulu dengan 1 gram emas sekarang adalah sama. Sebagai contoh, 1 keping dirham wang perak murni seberat 3.00 gram dapat membeli 1 ekor ayam di zaman RasulAllah SAW, sekarang ini setelah lebih dari 1400 tahun kemudian 1 ekor ayam masih boleh dibeli dengan 1 keping wang dirham perak murni seberat 3.00 gram. Logiknya adalah kerana ayam dan wang perak itu tidak pernah berbeza di zaman 1400 tahun dahulu maupun sekarang. Cuba bandingkan fenomena ini dengan harga ayam 10 tahun dahulu dengan sekarang. Jauh sekali bezanya. Ini adalah disebabkan duit yang kita gunakan sekarang ini adalah duit Riba sedangkan dahulu manusia mengunakan matawang sebenar.

(3) diterima oleh segenap lapisan manusia. Cuba kita ambil sekeping wang RM100 dan kita koyakkan kepada 10 cebisan kecil dan kemudian kita campakkan di udara di kota London, agaknya akan adakah manusia yang berebut-rebut mengejar cebisan wang itu untuk dicantumkan supaya mereka miliki wang RM100 tadi? Berbanding dengan jika kita pecahkan sekeping wang dinar emas murni kepada 10 keping dan kita lakukan aksi yang sama seperti yang kita lakukan kepada wang RM100 tadi. Dengan yakin, Insya’Allah ramai yang akan berebut untuk mengambil sekeping dari pecahan wang dinar emas murni tadi kerana biarpun sekeping kecil dari 1 keping wang dinar emas murni tetapi sekeping kecil ini adalah emas, dan semua manusia menilai emas sebagai berharga.

Allah SWT telah nyatakan hal ini di dalam Al-Quran tanpa ragu lagi. Cuba kita bawa wang ringgit untuk digunakan di negara China, sudah tentu wang itu tidak dapat digunakan di sana sebaliknya kita perlu menukarkan wang tersebut kepada matawang Yuan dan barulah kita dapat membeli apa-apa di negara China. Tetapi sekiranya kita bawa wang emas ke negara China ataupun ke mana negara di dunia ini sekali pun, Insya’Allah kita tidak akan ditolak, pembelian kita dengan mengunakan pembayaran wang emas akan diterima oleh penjual dengan rasa riang dan gembira.

Dengan berlandaskan matawang Riba inilah sistem ekonomi sekarang ini berjalan. Bagi menjayakan sistem ini, ekonomi secara kredit (hutang) perlu diperhebatkan. Maka diwujudkan sistem perbankan bagi melaksanakan hasrat dajal mereka ini. Namun yang menyedihkan timbullah pulak pihak yang kononnya sebagai pakar fiqh Islam yang membenarkan pengwujudan “sistem perbankan Islam”, di mana yang asalnya haram dihalalkan. RasulAllah SAW ada bersabda di dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad bahawa “akan datang suatu zaman kepada manusia, mereka memakan riba.” Lalu ada yang bertanya, “Apakah semua manusia wahai Rasulullah?” Sabdanya, “Orang yang tidak memakannya namun terkena debunya.” Zaman yang RasulAllah SAW maksudkan ini adalah di zaman kita sekarang ini, walaupun kita cuba untuk tidak menggunakan sistem perbankan sekarang ini tetapi kita masih menggunakan matawang riba yang cukup menindas ini. Firman Allah SWt di dalam surah Al-Baqarah ayat 279 yang di antara maksudnya “jika kamu terus mengamalkan riba, maka tunggulah bahawa Allah dan para Rasulnya akan datang memerangi kamu.”

Masalah riba ini masih dipandang ringan oleh masyarakat kerana rata-rata masyarakat Islam jahil akan pengertiannya, sedangkan, Abdullah ibn Handullah meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda yang bermaksud, “Satu dirham riba dosanya lebih berat daripada dosa orang berzina tiga puluh enam kali.” Dan manakala Allah SWT berfirman di dalam surah Al-Baqarah ayat 275, yang di antara maksudnya, “Orang-orang yang memakan riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantang penyakit jiwa”. Maka tidak hairanlah kenapa di zaman ini kita lihat terlalu banyak sangat penyakit sosial dan keruntuhan akhlak berlaku. Mungkin juga ini adalah faktur yang membuatkan doa kita tidak dimakbulkan Allah SWT kerana kehidupan harian kita bergelumang dengan dosa hanya dengan amalan ekonomi yang kita gunakan hari ini. Inilah juga yang menjadi jawapan kepada kenapa umat Islam boleh diperkotak-katikkan oleh bangsa zionis di masa kini. Kita terlalu jahil sehinggakan amalan ibadah kita yang kita sangkakan suci telah dicemari dengan amalan riba. Kita tunaikan zakat dengan nawaitu untuk mensucikan harta kita dan juga menunaikan tanggungjawab di dalam rukum Islam, dan dengan harapan zakat tadi dapat memakmurkan ekonomi ummah Islam tetapi digelakkan sahaja oleh pihak zionis kerana mereka telah dapat mencemarkan ibadah kita apabila kita menggunakan matawang ciptaan mereka ini.

Sistem eknomi yang kita amalkan sekarang ini adalah merupakan agenda Dajal untuk menakluki dunia, ianya dilakukan dengan cara terperinci serta senyap dan licin, dan sudah berjalan selama lebih dari 200 tahun. Sebagai muslim kita tidak boleh lari dari mengakui bahawa sebelum Dajal dibunuh oleh Nabi Isa A.S, Dajjal akan memerintah dunia ini, inilah zaman Dajjal, janganlah kita hanya menanti kehadiran Nabi Isa A.S tanpa kita melakukan apa-apa dan hidup dengan bergelumang dosa. Marilah kita bersatu sebagai suatu ummah dan menolak sistem ekonomi kufar ini dan mengantikan dengan sistem ekonomi Islam yang hakiki. Selagi kita terus mengunakan matawang sekarang ini dan mendokong sistem perbankan sekarang ini (tidak kira samada perbankan Islam ataupun konvensional), kitalah yang bertangugnjawab kepada pembunuhan, penindasan dan kekejaman pihak musuh kita kaum kafir musrikin ini keatas saudara-saudara kita di seluruh dunia.

Isu membasmi kemiskinan ini tidak akan selesai selagi kita menggunakan matawang kufar ini. Matlamat pemimpin untuk membasmi kemiskinan akan tinggal sebagai angan-angan kosong semata. Islam telah menunjukkan kepada dunia bagaimana sesuatu ekonomi itu harus dilaksanakan sehinggakan di satu ketika tidak ada seorang miskin pun yang ada untuk menerima wang zakat. Matawang dinar emas murni dan dirham perak telah digunakan sebagai alat penukaran barangan dan perkhidmatan di masa itu. Wang dinar emas murni adalah matawang sunnah RasulAllah SAW. Tidak ada siapa pun yang harus mempertikaikan soal sunnah RasulAllah SAW. Oleh yang demikian menjadi satu jihad bagi setiap individu Muslim memartabatkan kembali sistem ekonomi Islam bersandarkan wang dinar emas murni dan menolak matawang Riba yang serba serbi menindas ini.

Hukum memakan babi itu haram, oleh itu walau macamana sekali pun kita cuba mencantikkan babi itu dengan memakaikannya jubah hijau, memakaikan celak Mekah, memakaikan janggut, memakaikan minyak wangi kepada babi tersebut dan kemudian kita sembelih mengikut prosedur syariah, babi itu tetap haram untuk dimakan kecuali darurah. Maka begitulah juga kepada matawang sekarang ini, duit RM ini duit Riba, maka haram hukumnya, biarlah berpuluh-puluh fatwa dikeluarkan untuk cuba menghalalkannya ianya tetap haram. Dunia sekarang ini telah dicemari dengan benih yang kotor, maka walau macamana cantik sekali pun kita lihat dunia ini ianya tetap dari benih yang kotor. Kita harus bersedia menerima hakikat ini biarpun pahit mana sekali pun.
Pohon rendang yang kita sedang berehat dibawahnya ini sambil menikmati buah-buahnya yang masak ranum adalah daripada benih yang haram, kita terpaksa menebang pokok yang menjadi tempat teduhan kita selama ini dan berjihad mencari dan menegakkan kebenaran. Insya’Allah apabila kebenaran ditegakkan, yang batil itu akan musnah dengan sendirinya, Insya’Allah, Ameen Ya-Rabbal-Alameen.

Sistem ekonomi yang kita amalkan sekarang ini adalah merupakan sistem kapitalis; mahu tidak mahu sebagai seorang muslim kita harus mengakui bahawa ini adalah sistem kafir yang semestinya tidak menepati acuan Deen-ul-Islam. Sekiranya kita muhasabah diri dan menginsafi serta mengakui hakikat ini, maka sudah pastinya kita harus menolak sistem yang digunapakai sekarang ini. Kerana, setuju ataupun tidak, disebabkan sistem yang kita amalkan inilah maka segala masaalah yang kian mencengkam masyarakat berlaku. Sebagai contoh, masalah graduan menganggur, harga barangan naik saban tahun, kadar kemiskinan bertambah, masalah sosial samada di kalangan remaja maupun tua kian meningkat, keruntuhan institusi keluarga yang membahayakan, kegiatan maksiat dan jenayah yang berleluasa, isu najis dadah yang tidak pernah selesai, bangsa homoseksual yang makin bertambah ramai, penindasan, penganiayan dan peperangan di sana-sini, dan bermacam-macam lagi.

Apakah sistem ekonomi yang kita amalkan sekarang ini? Ianya adalah merupakan sistem yang berteraskan kapitalis (modal), di mana modal adalah bersumberkan matawang fiat (matawang kertas yang tidak bersandarkan kepada apa-apa nilai di belakangnya), dengan lain perkataan, duit yang kita gunakan sekarang ini adalah duit yang tidak ada nilai di belakangnya, ianya tidak ada emas sebagai sandaran, sebagaimana yang ramai di antara kita ingatkan bahawa matawang ini nilainya adalah daripada sandaran emas di belakangnya, sebenarnya tidak lagi.

Duit sekarang sudah tidak ada sandaran emas sejak dari tahun 1971 lagi. Nilainya diapungkan berdasarkan kepada penawaran dan permintaan. Jika banyak permintaan kepada duit itu maka tinggilah nilainya, tetapi jika kurang permintaannya maka turunlah nilainya. Namun semenjak tahun 1971, duit kita tidak pernah lagi meningkat nilainya, malah asyik sahaja menurun nilainya, sebab itu sekeping roti canai yang dahulunya berharga 10 sen pada tahun 1970’an sudah menjadi 70 sen sekarang ini. Ianya disebabkan oleh matawang kita turun nilainya. Inilah yang dimaksudkan dengan duit RIBA. Duit sekarang ini berunsurkan penindasan. Roti canai pada tahun 1970’an sama rupa, bentuknya dengan roti canai tahun 2006, malah tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa dari segi kualiti, roti canai tahun 1970’an adalah lebih baik kualitinya daripada roti canai tahun 2006, tetapi kenapa harga yang berbeza? Persoalan inilah sekiranya diajukan kepada kononya pakar ekonomi masa kini akan mengatakan “oh...ini adalah faktor inflasi dan faktor masa yang telah berubah”. Jelas sekali ini adalah jawapan daripada mereka yang jahil ilmu hakiki.

Ramai yang kononnya ahli ekonomi dunia kini membuat kajian dan analisa tanpa aqal yang sempurna malah lebih kepada memenuhi nafsu perut yang bermaharajalela. Maka matanya yang dikurniakan Allah SWT tidak digunakan untuk melihat, telinga tidak digunakan untuk mendengar, hati menjadi mati. Isu sebenarnya adalah DUIT. Matawang yang kita gunakan sekarang ini yang kita kenali sebagai ringgit, rupiah, yen, baht, usd, euro adalah matawang RIBA. Nilainya berubah-ubah, tidak menentu, penambahan bilangannya dapat dibuat dengan hanya mencetak. Apakah sukar bagi sesebuah negara untuk menambahkan duit mereka? Tentu sekali dengan sistem ini, ianya tidak sukar, senang saja, cuma cetak dan edarkan. Inikah bentuk matawang yang seharusnya kita gunakan sebagai alat pembayaran?




No comments:

Post a Comment